Akademia

Co warto wiedzieć o maturze międzynarodowej? IB DP – poradnik dla rodziców.

Jeśli Wasze dziecko jest zainteresowane programem IB DP, to ogrom informacji, szczegółowych danych, skomplikowanych systemów – może przytłoczyć.

Wszystkie informacje o IB DP dla rodziców- na skróty:

W tym poście chcielibyśmy przedstawić zupełne podstawy programu IB DP – tym razem jednak nasz tekst kierujemy nie do kandydatów, a do ich rodziców. Poznacie podstawowe informacje o programie International Baccalaureate Diploma Programme – czym właściwie jest, jak wygląda, oraz jakie są jego wady i zalety.

Nie chcielibyśmy powielać informacji z naszego pierwszego posta o IB, zachęcamy do zapoznania się z nim (czytaj więcej). Opisujemy tam także genezę powstania dyplomu oraz więcej informacji o strukturze programu. 

International Baccalaureate Diploma Programme – w skrócie, IB DP – to program nauczania skierowany do uczniów w wieku od 16 do 19 lat, stworzony przez szwajcarską organizację International Baccalaureate Organization (IBO). Jest to jeden z czterech programów fundacji – jedyny, który przypomina program realizowany w polskich liceach ogólnokształcących. Pozostałe programy to Primary Years Programme (dla uczniów w wieku od 3 do 12 lat) oraz Middle Years Programme (dla uczniów w wieku od 11 do 16 lat).

W Polsce IB DP oferuje 55 szkół[1] – są to placówki zarówno prywatne, jak i państwowe. Instytucji, które oferują programy IB skierowane do uczniów młodszych niż 16 lat, jest znacznie mniej. Większość uczniów, którzy decydują się na IB DP przechodzi do programu IB z polskiego systemu edukacji. Muszą wtedy podczas pierwszych dwóch lat liceum przejść przez dwa lata pre-IB. Uczniowie, którzy podążali programami Primary Years Programme i Middle Years Programme (lub tylko tym ostatnim) kończą szkołę wcześniej, niż ich rówieśnicy, którzy zdecydowali się tylko na IB DP, ponieważ w przypadku tych pierwszych pre-IB jest krótsze lub nie ma go wcale.

Istnieje jeszcze Career-Related Programme, stosunkowo nowy program IB DP, który oprócz wiedzy akademickiej kładzie nacisk na umiejętności, które później mogą przydać się w zawodzie, jednak obecnie żadna szkoła w Polsce nie oferuje Career-Related Programme.

Należy od razu powiedzieć, że IB DP nie jest jedyną opcją dla osób, które chciałyby spróbować innego niż polski toku nauczania. Niektóre szkoły w Polsce oferują na przykład system brytyjski – czyli GCSEs (dla uczniów w wieku 15-16 lat) oraz A-levels (dla uczniów w wieku 16-18 lat). Innym rozwiązaniem są SATy, czyli testy pisane przez uczniów w Stanach Zjednoczonych. Co jednak ważne, przygotowanie do SATów nie musi być poprzedzone przejściem całego systemu edukacyjnego USA – podchodzą do nich często uczniowie, którzy podążają tokiem IB DP lub polskim systemem edukacji, ponieważ SATy skupiają się głównie na logicznym myśleniu i analizie danych, nie na sprawdzaniu wiedzy samej w sobie.

Warto zastanowić się, czy wyjechanie przez dziecko na studia za granicą jest rozpatrywaną opcją, ponieważ może to ułatwić wybór programu.

Jest wiele różnic, które sprawiają, że matura międzynarodowa nie jest tożsama z polskim systemem edukacji. Najważniejsze z nich to:

  • W programie IB DP nie można wybrać jako języka wykładowego polskiego. Do wyboru są angielski, francuski i hiszpański.
  • Każdy uczeń w programie IB DP musi wybrać jeden przedmiot z każdej grupy przedmiotowej.
  • Te grupy to: Language A (zwykle jest to język ojczysty), Language B (zwykle jest to język wykładowy), Individuals and Societies (przedmioty społeczne, takie jak historia, psychologia, ekonomia, geografia, polityka światowa), Sciences (przedmioty ścisłe, takie jak biologia, chemia, fizyka), Mathematics (do wyboru są dwa tory – jeden bardziej skupiony na abstrakcyjnej, „czystej” matematyce, drugi bardziej na statystyce i aplikacji matematyki w innych dziedzinach), oraz grupa 6, nazywana The Arts, w której teoretycznie znajdują się przedmioty związane ze sztuką (na przykład sztuki wizualne albo teatr), jednak w praktyce znajdują się tutaj także przedmioty ścisłe (dla osób, które potrzebują dwóch przedmiotów STEM w aplikacji na studia) oraz dodatkowy język obcy. Trzy przedmioty wybiera się na SL (Standard Level), czyli poziomie podstawowym, natomiast trzy kolejne – na HL (Higher Level), czyli poziomie rozszerzonych.
  • W teorii, dostępnych przedmiotów IB DP jest bardzo dużo, jednak polskie szkoły zwykle mają ograniczoną ofertę. Warto zapoznać się z tym, co dana szkoła może zaproponować.
  • Oceny na końcowym dyplomie ukończenia IB DP nie są obliczane wyłącznie na podstawie pisemnych egzaminów. Uczniowie w IB DP muszą napisać szereg prac, stworzyć prezentacje oraz zdać egzaminu ustne – zarówno z głównych przedmiotów, jak i z komponentów takich jak EE (Extended Essay) czy TOK (Theory of Knowledge). Więcej o Internal i External Assessments – bo tak nazywają się te prace – możecie znaleźć w naszym wcześniejszym poście (czytaj więcej).

Oczywiście jest wiele ścieżek edukacji, którymi można podążać, a każdy ma inne priorytety, jednak pewne kwestie mogą być uznane za uniwersalne. Oto cechy IB DP, które mogą przemawiać na korzyść programu:

  • Jak zostało zauważone, matura międzynarodowa prowadzona jest w języku wykładowym innym niż polski. Oznacza to, że uczniowie posługują się na codzień językiem obcym. Znacząco poprawia to umiejętności językowe. Niektóre zagraniczne uniwersytety przyjmują nawet ocenę z języków w IB DP (jeśli oczywiście jest odpowiednio wysoka) jako dowód władania danym językiem równoważny na przykład z egzaminem IELTS.
  • W IB DP każdy uczeń musi napisać przynajmniej kilka esejów. To może wydawać się przytłaczające, jednak takie doświadczenie się przydaje podczas studiów. Generalnie, jak wykazało jedno z badań[2], już samo napisanie Extended Essayu, który jest obowiązkowym komponentem, pomaga absolwentom IB DP odnaleźć się podczas edukacji wyższej.
  • Program IB DP jest interdyscyplinarny i jego celem jest kształtowanie systemu edukacji, w której uczniowie będą w stanie poradzić sobie z tematami z każdej dziedziny. To może być traktowane jako poszerzenie horyzontów.

IB DP nie jest programem, w którym odnajdą się wszyscy. Jakie są wady programu?

  • Program matury międzynarodowej jest czasochłonny. Oprócz tego, że jest wiele komponentów, które wliczają się do ostatniego wyniku i niektóre z nich zdaje się już podczas pierwszego roku programu, to dochodzą do tego elementy takie jak CAS (Creativity, Activity, Service) czy TOK (Theory of Knowledge). Są to obowiązkowe przedmioty, których zaliczenie wiąże się z tworzeniem esejów, prezentacji, czy rejestru aktywności pozaszkolnych (CAS journal). Generalnie IB DP jest dobre dla osób, które chcą kontynuować akademicką karierę. Jeśli jednak Wasze dzieci przyszłość wiążą z zajęciami kreatywnymi (na przykład karierą w sztuce, w modzie, w filmie lub teatrze) lub ze sportem, to może okazać się, że w IB DP nie będzie czasu na przygotowanie do egzaminów sprawnościowych czy artystycznych lub na stworzenie portfolia.
  • Matura międzynarodowa wymaga konsekwentnej nauki przez dwa lata. Zostawienie sobie wszystkich prac zaliczeniowych na koniec drugiego roku programu jest bardzo złym wyborem. IB DP jest skierowane do osób, które umieją zarządzać swoim czasem i uczyć się systematycznie.
  • To, że IB DP niejako wymusza naukę różnorodnych przedmiotów może być i wadą, i zaletą. Jeśli akurat nie znosi się danego typu przedmiotów, to to, że musi być on zdawany na maturze, może być dużą trudnością.

Koszty programu różnią się od szkoły do szkoły. Generalna opłata za egzaminy wynosi około 600 euro. Niektóre szkoły, nawet jeśli nie są prywatne lub społeczne, pobierają również opłaty związane z uczestnictwem w programie i tym, że szkoła w ogóle taki program oferuje. Wtedy te koszty wynoszą zwykle około 1000 złotych za rok, jednak to kwestia bardzo zróżnicowana.

W następnym poście chcielibyśmy przedstawić, jak można wspierać swoje dziecko, jeśli już zostanie podjęta decyzja o rozpoczęciu IB DP. Wrócimy także do perspektywy kandydata i napiszemy o tym, czego należy się spodziewać, kiedy idziemy do programu.

Zapraszamy do kontaktu!

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, to zachęcamy do pisania ich w komentarzach pod artykułem oraz do kontaktu drogą mailową, na adres: kontakt@eduspace.edu.pl

Gdzie jeszcze jesteśmy?

Jak zawsze, zapraszamy też w inne miejsca, w których opowiadamy o edukacji:

Sprawdź inne nasze artykuły!

O autorze

Iga trydulska EduSpace

Iga Trydulska

Studentka dziennikarstwa modowego na London College of Fashion, pasjonatka kultury, mody i sztuki. W EduSpace zajmuje się sprawami IB, którego jest absolwentką. W wolnym czasie ogląda stare filmy, czyta reportaże, fotografuje.

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podziel się tutaj swoją opinią