Akademia

Matura międzynarodowa IB (IB DP) – egzaminy maturalne, warunki dostania dyplomu

Cześć, witamy w kolejnej odsłonie naszego cyklu o IB DP – International Baccalaureate Diploma Programme. Zależy nam, aby przekazywać dokładne, szczegółowe informacje, dlatego dzisiaj zajmiemy się strukturą egzaminów – pisemnych i ustnych – podczas matury międzynarodowej. Opowiemy także, co gwarantuje uzyskanie dyplomu. 

Egzaminy maturalne i dyplom IB - na skróty:

Przypomnijmy, że uzyskany dyplom IB DP jest w Polsce traktowany na zasadach świadectwa dojrzałości 1. Oznacza to, że pozwala kontynuować naukę w formie edukacji na studiach. Podobnie jest w innych państwach. Jednak zasady uzyskania tego dyplomu nie należą do nieskomplikowanych.

W poprzednich postach opisałam Wam, jakie są prace zaliczeniowe oraz jak wygląda wybór przedmiotów, i ta wiedza na pewno pomoże w zrozumieniu systemu egzaminacyjnego w IB. Co też ważne, poruszyłam już temat zaliczeń ustnych, które także zaliczają się do form egzaminacyjnych na IB. Ten post jest bardziej dedykowany egzaminom pisemnym i formalnościom związanym z dostaniem dyplomu, więc jeśli interesują Was szczególnie prace zaliczeniowe – zapraszamy do lektury poprzedniego postu. 

Maksymalna liczba punktów, które możemy zdobyć w programie, to 45 punktów. Program matury międzynarodowej (IB DP) składa się z 6 przedmiotów głównych, które zdajemy za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych zaliczeń oraz końcowych egzaminów, pisanych podczas sesji egzaminacyjnej na koniec programu. Z każdego przedmiotu można finalnie dostać ocenę (do której wliczają się wszystkie te zaliczenia oraz wyniki z egzaminów) od 1 do 7, gdzie 1 jest najniższa, a 7 – najwyższa. Dyplom dostaje osoba, które osiągnęła wynik przynajmniej 24 punktów, a przy tym – wypełniła na akceptowalnym inne wytyczne. Z przedmiotów głównych możemy dostać maksymalnie 42 punkty.

Inne wytyczne skupione są wobec innych części programu – przedmiotu TOK (Theory of Knowledge), eseju na 4000 słów, pisanego z wybranego przedmiotu – który nazywa się EE (Extended Essay). Z tych dwóch komponentów można wyciągnąć maksymalnie 3 punkty, a każdy z nich jest oceniany w skali od A (najwyższa ocena) do E (najniższa ocena). Na poniższym obrazku możecie zobaczyć, jak rozkłada się ilość punktów. 

Rozkład punktów za TOK i EE

Dodatkowo istnieje jeszcze komponent CAS (Creativity, Activity, Service), który nie da nam żadnych dodatkowych punktów, ale bez zaliczenia go nie dostaniemy dyplomu. CAS zaliczamy poprzez prowadzenie „dzienniczka CASowego” i udowadnianie moderatorowi programu w naszej szkole, że poza programem wykazywaliśmy się kreatywnie, sportowo, a przy tym pomagaliśmy lokalnej społeczności.

Co roku IBO organizuje dwie sesje egzaminacyjne – jedna jest w maju, druga w listopadzie. Zwykle (chociaż nie zawsze) druga sesja egzaminacyjna jest pisana przez osoby, które podchodzą do poprawek lub do programu drugi raz. 

Generalnie sesja egzaminacyjna wygląda dosyć typowo, tak jak w polskim programie szkolnictwa – jest harmonogram egzaminów, przychodzimy i piszemy. Jest jednak pewna istotna różnica – w IB DP z niektórych przedmiotów piszemy kilka paperów, czyli właśnie egzaminów. Oczywiście, wszystko zależy od tego, które moduły wybraliśmy i na którym poziomie. (najwyższa ocena) do E (najniższa ocena). Na poniższym obrazku możecie zobaczyć, jak rozkłada się ilość punktów. 

Generalnie, oto jakie papery prawdopodobnie napiszemy.

Z grupy 1, Language A, mamy do napisania dwa egzaminy pisemne, które stanowić będą 70% naszej finalnej oceny na dyplomie. Paper 1 (35%), „Guided textual analysis”, to analiza i interpretacja tekstu – są dwa do wyboru (zwykle poezja u proza), wybieramy jeden i na napisanie mamy 1 godzinę 15 minut na SLu lub 2 godziny 15 minut na HLu. Paper 2 (35%), „Comparative essay”, to po prostu esej, który porównuje dwa dzieła, które studiowaliśmy podczas programu, pod jakimś względem. Zwykle są cztery pytania do wyboru, takie przykładowe to np. „Omów rolę kompozycji”. Mamy na to 1 godzinę 45 minut na obu poziomach. Dodatkowo uczniowie na HLu oddają „HL essay”, taki esej na wybrany temat, który analizuje jakieś teksty przerabiane podczas programu. 

Z grupy 2, Language B, można wybrać różne ścieżki, ale w przypadku najbardziej typowej, skupionej na języku, mamy do napisania 2 papery. Będą one stanowić 70% finalnej oceny. W Paper 1 (25%) mamy do napisania tekst na 250–400 (SL) lub 450–600 słów (HL). Wybieramy z listy trzech tematów, a typ pracy podany jest w instrukcji. Mamy na to 1 godzinę 30 minut. Paper 2 (50%) składa się z dwóch części – mamy słuchanie (45 min (SL) lub 1 godzina (HL), 25 marks) i czytanie (1 godzina na obu poziomach, 40 marks). Mamy 3 komponenty do przesłuchania i 3 teksty do „zrozumienia”. 

Z grupy 3, Individuals and societies, jak już pewnie dobrze wiecie – możemy wybrać różne przedmioty. Generalnie, tutaj możemy spodziewać się dwóch (SL) lub trzech (HL) paperów. Zwykle jest tak, że ten trzeci paper, pisany w przypadku HLu, jest najtrudniejszy i odnosi się do tematów, które na SLu są przerabiane w małej części lub w ogóle ich nie ma. Rodzaje egzaminów tutaj różnią się od przedmiotu do przedmiotu, ale często są oparte albo na esejach, analizie danych lub pytaniach otwartych. Przykładowo na historii mamy analizę źródeł albo eseje, w których oceniamy np. skutki jakichś wydarzeń. 

Z grupą 4, Sciences, jest trochę podobnie jak z grupą 3 – tutaj też wszystko zależy od przedmiotu. Jest jednak istotna różnica – tutaj z większości przedmiotów mamy 3 papery i na poziomie rozszerzonym, i na poziomie podstawowym. To, co różni się z HLa na SL, to czas, jaki mamy na napisanie poszczególnych paperów (na HLu jest go więcej), obszerność materiału (na HLu jest go więcej) oraz ilość pytań (znowu – na HLu więcej). Np. w przypadku biologii i fizyki: Paper 1 wlicza się w 20% do końcowej oceny, i składa się z kilkudziesięciu pytań zamkniętych (odpowiedzi ABCD). Paper 2 składa się z zadań opartych o dane i wiedzę, natomiast podczas Paper 3 wybieramy pytania, na które chcemy odpowiedzieć z kilku dostępnych. Paper 3 jest oparty o „opcję” – oprócz materiału podstawowego w grupie 4 często przedmioty mają kilka rozszerzonych tematów, „opcji”. Grupa wybiera, którą z nich chce realizować. 

Co do grupy 5, Mathematics, to tutaj wszystko zależy od „ścieżki”, którą podążamy. Przypomnę – są dwa podejścia, pierwsze to „applications and interpretations”, drugie to „analysis and approaches”. Pierwsza ścieżka jest dla uczniów, którzy chcą się skupić na praktycznym zastosowaniu matematyki, a druga – dla uczniów, którzy są bardziej zainteresowani teorią matematyki (zwykle są to uczniowie, którzy swoje studia chcą kontynuować właśnie w tym kierunku, lub w czymś w rodzaju fizyki lub programowania). Zwykle mamy tutaj do napisania dwa lub trzy papery, z czego podczas Paperu 1 nie można mieć przy sobie kalkulatora (generalnie kalkulator w IB DP jest kalkulatorem graficznym, bardziej rozbudowanym od tego możliwego do użycia w polskim programie). Są i pytania zamknięte, i otwarte.

W grupie 6, teoretycznie nazywanej The Arts, jak zawsze opcji jest bardzo dużo, ponieważ obecne tu przedmioty są zróżnicowane. Jeśli wybierzemy tutaj przedmiot ścisły, to generalnie zdajemy go tak samo, jak inne w grupie 4. Jeśli wybierzemy język, to wszystko zależne jest od poziomu. Jeśli zdecydujemy się natomiast na coś związanego ze sztuką, np. Visual Arts, to może się okazać, że nie będziemy musieli pisać z tego żadnego egzaminu pisemnego. Visual Arts zalicza się za pomocą wystawy organizowanej w szkole, oraz dwóch prac, będących czymś pomiędzy prezentacją, a esejem. 

To generalnie wszystkie informacje na temat „zdawania IB”, które chcieliśmy Wam przekazać. W następnych postach planujemy zbiór rad, jak przejść przez pre-IB oraz IB DP, informacje dotyczące studiów za granicą (np. w Wielkiej Brytanii lub Holandii) oraz poradniki dla rodziców. Mogą Państwo dowiedzieć się, czym jest matura międzynarodowa, jak generalnie wygląda jej program, czego można się spodziewać, jakie ponosi się koszty itd. Zachęcamy więc do lektury innych postów.

Gdzie jeszcze jesteśmy?

Jeśli interesuje Was też na przykład polski program, lub chcecie się zapoznać z naszymi innymi tekstami na tematy takie jak rodzaje zaliczeń czy chociażby podstawowe informacje i mity, które powstały wokół matury IB, to zapraszamy na naszego bloga. Możecie też oglądać nas na YouTubie i śledzić na Facebooku!

PS.

Jeśli macie jakieś pytania – koniecznie napiszcie je w komentarzach pod postem lub wyślijcie do nas maila (kontakt@eduspace.edu.pl).

Przypisy

Wszystkie informacje o egzaminach pochodzą z Unit Handbooks tworzonych przez IBO, podstawa programowa 2020/2021, specyficznie pod IB Diploma Programme.

 

  1. Dane z Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 15 października 1997 roku, dostępne pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/U/D19910425Lj.pdf. Data dostępu: 23.06.2021.

Sprawdź inne nasze artykuły!

O autorze

Iga trydulska EduSpace

Iga Trydulska

Studentka dziennikarstwa modowego na London College of Fashion, pasjonatka kultury, mody i sztuki. W EduSpace zajmuje się sprawami IB, którego jest absolwentką. W wolnym czasie ogląda stare filmy, czyta reportaże, fotografuje.

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podziel się tutaj swoją opinią