Akademia

Mity na temat matury międzynarodowej IB

Jeśli myślicie, że matura międzynarodowa International Baccalaureate Diploma Programme to coś dla Was, jednak nawał informacji sprawia, że czujecie się zagubieni – dobrze trafiliście. W poprzednim poście pisałam o podstawowych informacjach dotyczących IB DP, dzisiaj skupię się na bardziej skomplikowanych kwestiach. Chciałabym przedstawić Wam kilka koncepcji na temat IB DP, które funkcjonują czasem jako utrwalone przekonania – niekoniecznie słusznie.

Kwestia wyboru i rekrutacji na studia jest skomplikowana z wielu powodów – wystarczy zdać sobie sprawę z mnogości kierunków, uczelni czy systemów rekrutacyjnych (różniących się od kraju do kraju), aby zrozumieć, że niestety nie da się w uniwersalny sposób podać wyjścia, które pasowałoby do każdej sytuacji. Co jednak wiemy?

Matura uzyskana w polskim systemie nie dyskwalifikuje w rekrutacji na studia w wielu krajach, dlatego twierdzenie, że jedynie z IB można się dostać na uniwersytety lub college za granicą, jest błędne. Polska matura akceptowana jest na przykład w Wielkiej Brytanii lub w Holandii.

Sytuacja różni się trochę w Stanach Zjednoczonych, gdzie co prawda polska matura upoważnia do podjęcia studiów, ale uczeń przyjmowany jest na podstawie wyników z SATów – ustandaryzowanych testów pisanych w USA. Co jednak ważne: IB DP Diploma również nie jest równoważnikiem SATów – co oznacza, że nawet będąc absolwentem matury międzynarodowej, musisz podejść do amerykańskich egzaminów. 

W Polsce są 42 uniwersytety 1, trudno więc tworzyć generalne opinie na temat zasad rekrutacji ich wszystkich. Najlepszym pomysłem jest sprawdzenie wymogów uczelni, które nas interesują – dostępne są zwykle w systemie IRK. Co jednak mogę powiedzieć już teraz: renomowane uczelnie takie jak Uniwersytet Warszawski czy Uniwersytet Jagielloński respektują IB. Czy jednak sprawia ono, że mamy wyższe szanse na podjęcie nauki w tych instytucjach? To zupełnie osobna kwestia.

International Baccalaureate Diploma Programme nie jest narodowym systemem edukacji w żadnym kraju, co oznacza, że w kwestii rekrutacji na studia wyniki z DP są „tłumaczone” na punkty, które odpowiadają tradycyjnym kwalifikacjom istniejącym w danym państwie. Często mówi się, że te przeliczenia są korzystniejsze dla absolwentów matury międzynarodowej niż dla osób, które podążały polskim programem. 

Przykładowo: jak można dowiedzieć się na stronie IRK Uniwersytetu Warszawskiego, wynik z przedmiotu podstawowego (w IB – standard level SL) liczy się jako 0,6, natomiast wynik z przedmiotu rozszerzonego (w IB – higher level HL) jako 1 – dotyczy to zarówno wyników z polskich egzaminów, jak i matury IB. Jak jednak to działa, skoro w IB końcowe wyniki z danych przedmiotów podawane są w siedmiostopniowej skali, natomiast w polskiej maturze w procentach? Przelicznik przedstawia się następująco 2:

 

7 pkt. = 100%

6 pkt. = 90%

5 pkt. = 75%

4 pkt. = 60%

3 pkt. = 45%

2 pkt. = 30%

Nie da się jednoznacznie ustalić, czy łatwiej jest dostać 6 punktów z danego przedmiotu IB czy 90% z polskiej matury. Programy różnią się od siebie i często wymagają innych umiejętności. Niektórym łatwiej będzie nauczyć się na pamięć faktów, których czasem oczekuje polski program, dla drugich mniejszym problemem będzie logiczna analiza wyników lub stworzenie prezentacji, które są zwykle podstawą zaliczeń w IB. Generalnie można powiedzieć, że gdy w polskim programie bardziej ceni się nabycie samej wiedzy, w programie International Baccalaureate nacisk kładziony jest na praktyczne wykorzystanie tej wiedzy – bazą egzaminacyjną jest często pisanie esejów, analiza danych czy przygotowywanie prezentacji. To jednak generalizacja – oba systemy się zmieniają, poza tym oba zawierają i elementy czysto pamięciowe, i praktyczne.

Odrobinę statystyk

Porównajmy, jak kandydaci w IB DP oraz w polskim systemie szkolnictwa poradzili sobie w sesji egzaminacyjnej wiosna (kwiecień/maj) 2020 3. 

  1. Polską maturę zdało 74% zdających, natomiast certyfikat IB DP otrzymało 85.18% procent zdających (na całym świecie).
  2. Średni wynik z historii 4 na poziomie rozszerzonym wynosił u maturzystów w polskim systemie edukacyjnym 37%, natomiast w IB było to 4.53 pkt. – gdybyśmy do porównania chcieli zastosować skalę zaproponowaną przez UW, byłoby to gdzieś pomiędzy 50% a 75% procentami na polskiej maturze. 

Czyli? Mniej osób zdaje egzamin maturalny niż program matury międzynarodowej i oceny z akurat historii są średnio wyższe u uczniów podchodzących do Diploma Programme.

Czego jednak nie mówią te statystki? Oprócz tego, że polska matura ma inne kryteria zaliczenia niż te ustalone przez IB Org (kryteria zdobycia IB Diploma są skomplikowane i będę o nich pisać w następnych postach), te dane nie podają, że historia w IB i w polskim programie są na zupełnie inne – nie dość, że na IB podchodzi się do trzech różnych egzaminów, to programy nie mogłyby bardziej odbiegać od siebie zarówno pod względem zakresu, jak i podejścia merytorycznego. 

Teoretycznie przekonanie błędne. International Baccalaureate Organization oraz jej Diploma Programme – powstała w celu stworzenia alternatywy dla narodowych systemów szkolnictwa. Powodem była chęć ukształtowania zunifikowanego systemu, z którego mogłyby skorzystać dzieci z rodzin często zmieniających miejsce zamieszkania. W Polsce jednak program ten ma reputację elitarnego – i trochę tak jest, ponieważ szkoły selekcjonują kandydatów. Do klas IB w szkołach publicznych takich jak warszawskie Kopernik czy Batory trudno dostać się bez dyplomu laureata konkursu kuratoryjnego, należy także zdać egzaminy językowe. Szkoły niepubliczne natomiast przeprowadzają często testy z różnych przedmiotów.

Średni wynik z IB DP w polskiej szkole jest wyższy niż na świecie. Warto jednak pamiętać, że generalnie IB DP nie jest z założenia trudniejsze, tylko wymaga umiejętności, które odbiegają od tych zwykle egzekwowanych przez narodowe systemy szkolnictwa. 

Na IB generalnie jest 6 (ewentualnie 7) głównych przedmiotów, a oprócz tego – CAS (Creativity, Activity, Service) i TOK (Theory of Knowledge), które każdy musi zdać, oraz EE (Extended Essay) do napisania. Teoretycznie jest to mniej przedmiotów niż w polskiej szkole. Gdzie jest haczyk?

Po pierwsze, większość uczniów przechodzi najpierw przez pre-IB, gdzie przedmiotów jest kilkanaście. W praktyce oznacza to dwa lata bilansowania pomiędzy polskim systemem a IB, co wymaga dużo pracy i motywacji.

Po drugie, na IB jest rzeczywiście mniej przedmiotów – ale wszystkie 6 głównych, CAS, TOK oraz EE poddawane są ocenie i są wliczane do końcowego wyniku. Z wszystkich 6 głównych (z wyjątkami takimi jak Visual Arts) pisze się egzaminy. To oznacza w praktyce minimum 5 egzaminów pisemnych – w większości przypadków ta liczba jest o wiele większa, ponieważ są przedmioty takie jak history HL, z których pisze się trzy egzaminy pod koniec IB – a w dodatku przynajmniej kilka dodatkowych prac pisemnych.

Po trzecie, w IB wybiera się jeden przedmiot z każdej z sześciu grup. Oznacza to, że chociaż można wybrać czy wolimy mieć fizykę, chemię czy biologię, któryś przedmiot ścisły musimy mieć. To samo tyczy się na przykład przedmiotów społecznych. Prawdopodobnie więc uczeń musi zdawać przynajmniej jeden – a zwykle więcej – przedmiot, którego nie lubi (przy założeniu, że większość osób nie czuje się dobrze w przynajmniej jednej grupie przedmiotów).

Co dalej?

W następnych postach chciałabym przybliżyć Wam dokładniej strukturę IB, opisać programowe różnice czy też podzielić się radami, jak wybrać przedmioty i rozsądnie rozplanować naukę. 

Gdzie jeszcze jesteśmy?

Jeśli chcielibyście się dowiedzieć więcej o nas lub o oferowanych przez nas programach, zapraszamy na nasze media społecznościowe, gdzie również odpowiadamy na pytania:

PS.

W ostatnim artykule z tej serii chciałabym odpowiedzieć na Wasze bezpośrednie pytania, dlatego zachęcam do pisania ich w komentarzach lub drogą mailową na kontakt@eduspace.edu.pl.

Przypisy

Data dostępu wszystkich linków: 28.06.2021.

    1. Dane z https://www.otouczelnie.pl/artykul/1463/Uniwersytety.
    2. Dane z https://irk.uw.edu.pl/pl/offer/PELNE2021/programme/SJ-PR/?from=field:P_PR.
    3. Wszystkie dane w tej sekcji na temat polskiej matury pochodzą z prezentacji CKE dostępnej do pobrania na stronie https://cke.gov.pl/wstepne-informacje-o-wynikach-egzaminu-maturalnego-przeprowadzonego-w-terminie-glownym-w-czerwcu-2020-r/ w zakładce „Wyniki egzaminu maturalnego PREZENTACJA”, natomiast wyniki dotyczące IB pochodzą z finalnego biuletynu statystycznego IB, dostępnego do pobrania na stronie https://www.ibo.org/about-the-ib/facts-and-figures/statistical-bulletins/diploma-programme-statistical-bulletin/ w zakładce „May 2020”.
    4. Wybrałam historię, ponieważ niektóre przedmioty oferowane przez IB mają trzy poziomy, wobec czego porównanie stałoby się trudne. Oprócz tego, przedmioty popularne w IB – np. economy – niekoniecznie są oferowane w polskim programie. Historia natomiast jest dostępna na dwóch poziomach zarówno w polskiej maturze, jak i w IB.
    5. Dane z http://www.batory.edu.pl/ib/wyniki-matur/maj-2020

Sprawdź inne nasze artykuły!

O autorze

Iga trydulska EduSpace

Iga Trydulska

Studentka dziennikarstwa modowego na London College of Fashion, pasjonatka kultury, mody i sztuki. W EduSpace zajmuje się sprawami IB, którego jest absolwentką. W wolnym czasie ogląda stare filmy, czyta reportaże, fotografuje.

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Podziel się tutaj swoją opinią